Methode
Taalstrategie
Veel transitiemakers lopen tegen dezelfde drempels aan.
Welke herken jij?
Genegeerd: mensen kennen het issue niet of onvoldoende
Complexiteit: mensen begrijpen je boodschap (of de nuance) niet
Weerstand: mensen willen niet met je mee (of hebben andere belangen)
Scepsis: mensen voelen het belang of de urgentie niet
Inertia: mensen zeggen ja, maar doen nee
Om een maatschappelijke verandering te versnellen, moet je mensen met je meekrijgen.
Maar je doelgroep kijkt anders naar de wereld dan jij.
Hoe laat je mensen zien en beseffen dat het anders zit? Of dat het anders moet?
De oplossing is taalstrategie:
Je hebt een helder verhaal nodig, verteld met slimme frames. Door strategisch je woorden te kiezen, kun je het denken en praten over jouw issue (of oplossing) een andere kant op bewegen.
Taalstrategie gaat om de keuzes in wat we vertellen en hoe we het zeggen:
Wat benadruk je en wat laat je weg?
Welk perspectief kies je?
Welke beeldspraak gebruik je?
Die keuzes doen ertoe! Ze bepalen of mensen überhaupt naar je luisteren, of ze je begrijpen, en hoe ze denken over jou, het probleem, en de oplossing die jij voorstelt.
Zo creëer je een nieuw ‘denkraam’.
Je geeft mensen een andere manier om naar je vraagstuk te kijken. Je haalt mensen uit hun denkgroef en opent een luikje in hun hoofd: je kunt het ook anders zien!
Met een effectieve taalstrategie breng je mensen op nieuwe ideeën en gedachten. Je doorbreekt denkpatronen en verruimt hun blik.
Zet nieuwe denkramen open en geef mensen een nieuwe kijk op jouw vraagstuk. Met een krachtige en geloofwaardige taalstrategie bouw je aan:
Plakkracht: je hebt een sterke naam en verhaal dat blijft hangen
Helderheid: je hebt een helder en coherent verhaal
Draagvlak: mensen steunen en accepteren de verandering
Motivatie: mensen raken gemotiveerd om met je mee te gaan
Actie: mensen komen in beweging en gaan iets doen
Taalstrategie komt voort uit wetenschappelijk onderzoek.
In de psychologie, taal- en communicatiewetenschap is veel onderzoek gedaan naar gedragsverandering, beïnvloeding en overtuigingskracht. Pas wetenschappelijke kennis toe op jouw vraagstuk en geef je boodschap een boost!
Framing
Narratieven en storytelling
Retorica
Argumentatieleer
Beïnvloeding en persuasion
Sociale psychologie