Methode

Taalstrategie

Veel transitiemakers lopen tegen dezelfde drempels aan.

Welke herken jij?

  1. Genegeerd: mensen kennen het issue niet of onvoldoende

  2. Complexiteit: mensen begrijpen je boodschap (of de nuance) niet

  3. Weerstand: mensen willen niet met je mee (of hebben andere belangen)

  4. Scepsis: mensen voelen het belang of de urgentie niet

  5. Inertia: mensen zeggen ja, maar doen nee

Om een maatschappelijke verandering te versnellen, moet je mensen met je meekrijgen.

Maar je doelgroep kijkt anders naar de wereld dan jij.

Hoe laat je mensen zien en beseffen dat het anders zit? Of dat het anders moet?

De oplossing is taalstrategie:

Je hebt een helder verhaal nodig, verteld met slimme frames. Door strategisch je woorden te kiezen, kun je het denken en praten over jouw issue (of oplossing) een andere kant op bewegen.

Taalstrategie gaat om de keuzes in wat we vertellen en hoe we het zeggen:

  • Wat benadruk je en wat laat je weg?

  • Welk perspectief kies je?

  • Welke beeldspraak gebruik je?

Die keuzes doen ertoe! Ze bepalen of mensen überhaupt naar je luisteren, of ze je begrijpen, en hoe ze denken over jou, het probleem, en de oplossing die jij voorstelt.

Zo creëer je een nieuw ‘denkraam’.

Je geeft mensen een andere manier om naar je vraagstuk te kijken. Je haalt mensen uit hun denkgroef en opent een luikje in hun hoofd: je kunt het ook anders zien!

Met een effectieve taalstrategie breng je mensen op nieuwe ideeën en gedachten. Je doorbreekt denkpatronen en verruimt hun blik.

Zet nieuwe denkramen open en geef mensen een nieuwe kijk op jouw vraagstuk. Met een krachtige en geloofwaardige taalstrategie bouw je aan:

  1. Plakkracht: je hebt een sterke naam en verhaal dat blijft hangen

  2. Helderheid: je hebt een helder en coherent verhaal

  3. Draagvlak: mensen steunen en accepteren de verandering

  4. Motivatie: mensen raken gemotiveerd om met je mee te gaan

  5. Actie: mensen komen in beweging en gaan iets doen

Taalstrategie komt voort uit wetenschappelijk onderzoek.

In de psychologie, taal- en communicatiewetenschap is veel onderzoek gedaan naar gedragsverandering, beïnvloeding en overtuigingskracht. Pas wetenschappelijke kennis toe op jouw vraagstuk en geef je boodschap een boost!

  • Framing

  • Narratieven en storytelling

  • Retorica

  • Argumentatieleer

  • Beïnvloeding en persuasion

  • Sociale psychologie